Jókai Mór: A BALATON VŐLEGÉNYEI – Kisprózák

A kötet anyagát kutatók válogatták, kifejezetten azzal a céllal, hogy az általuk kiválasztott szövegeken keresztül mutassák meg Jókai eddig alig-alig kutatott és csak kevesek által ismert kisprózájának egy-egy, számukra lényegesnek tűnő, karakterisztikus vonását. A tanácskozás olyan szövegekre hívja fel az egyetemi hallgatók, a középiskolai magyartanár kollégák és diákjaik figyelmét, amelyek alkalmasak lehetnek arra is, hogy a fiatalabb olvasók számára megnyissák az élményszerű Jókai-olvasás előtt az utat.

Tempevölgy könyvek 22, 2016.

Szerkesztette: Hansági Ágnes és Hermann Zoltán

ISBN 978-963-9990-47-0

ELFOGYOTT

Letöltés pdf formátumban: LETÖLTÉS

 

A KISVÁROS DICSÉRETE

Szerkesztők: Hörcher Ferenc, Körmendy Imre, Tóbiás Krisztián

ISBN 978-963-9990-75-3

Ára: 3.000 Ft.

Kiindulópontunk az a belátás volt, hogy amikor a városias fejlődés témája előkerül, akkor általában a nagyvárosokról, sőt fővárosokról esik szó. Márpedig az lehet, hogy mára az emberiség nagy része városokban lakik, de az biztos, hogy nem fővárosokban. A városi életmódnak igenis fontos részét képezik azoknak a városlakóknak a tapasztalatai és kialakult gyakorlatai, akik kis- és közepes városokban laknak. Ezért tűnt úgy, hogy érdemes a kérdés nyomába eredni. Ráadásul a konferencia kérdése sem pusztán az volt, hogy az urbanisztika tudománya mai állása szerint milyen választ tud adni a kor kihívásaira e szegmensben. Sokkal inkább érdekelt minket szervezőként azon életformák számbavétele, melyek a magyarországi városokra jellemzőek, beleértve az előttük álló kihívásokat, valamint a jó és rossz példákat is a kor kihívásainak megválaszolására.

 
 

AZ ÚJ EMLÉKEZETE – Az újrahasznosítás poétikái

Szerkesztők: Mészáros Márton, Pataki Viktor

ISBN 978-963-9990-76-0

Ára: 3.000 Ft.

A kulturális emlékezet számára az „újrahasznosítás”, a „hulladék” vagy a „visszatérés” fogalmaiból éppen az olyan, formális meghatározások kiiktatása lehet releváns, amelyek a természet ciklikus rendjéből származó minta átfordítása alapján csupán a hanyatlás vagy a fejlődés oppozíciós rendszerébe helyeznék az újraírás mozzanatát mindig is tartalmazó, a maradék szüntelen keletkezését biztosító és mozgásban tartó újrahasznosítást. A szelekcióra alapozott kulturális örökség, az „érintetlen” kultúra képzete és a historista törekvések fejlődési modellje ugyanis csakolyan múlt létezését ismeri el, amely a jelen kitüntetettségét a történeti folytonosság egyik távoli pontjaként hirdeti és igazolja vissza.

Szerzők: Konkoly Dániel, Mészáros Márton, Gesztelyi Hermina, Pénzes Tiborc Szabolcs, Kiss A. Kriszta, Hansági Ágnes, Górász Péter, Kollár Árpád, Korpa Tamás, Gorove Eszter, Pataki Viktor, Bartal Mária, Smid Róbert

Agi Mishol: ANYANYELV

Szorozatszerkesztő: Lanczkor Gábor
ISBN 978-963-9990-77-7
2.000 Ft.
 

Agi Mishol a kortárs izraeli költészet egyik legelismertebb és legnépszerűbb alakja, akinek munkássága ivritül született meg, ám kötődései a magyar nyelvhez eltéphetetlenek: Mishol anyanyelve a magyar; erdélyi holokauszttúlélő szüleivel főként ezen a nyelven beszélt. Erdélyben, Szilágycsehen született; családja 1950-ben vándorolt ki Izraelbe. Mostanáig tizenhat verseskönyve jelent meg. Költészete számos elismerésben részesült Izraelben és a világon: a közelmúltban kapta meg a Zbigniew Herbert díjat Lengyelországban és a Lerici Pea-díjat Olaszországban. Egy földműves közösségben él Tel-Aviv közelében, költészetet tanít. Verseit Uri Asaf tolmácsolásában adjuk közzé. 

Káldi Katalin: A SZÁMOS ÉS A SZÁMTALAN – Az ismétlés, egynemű elemek többszöri alkalmazása egy műalkotáson belül

A Magyar Képzőművészeti Egyetem és a Tempevölgy közös kiadása

Szerkesztők: Szegedy-Maszák Zoltán, Kicsiny Balázs

ISBN 978-963-9990-79-1

Ára: 2.000 Ft.

2012. elején 84 darab gipszelemet öntöttem ki egy két kilogrammos, vas kézisúlyzóról készült szilikonnegatívba. Az elemeket korábbi festményeim kompozíciói alapján a földre helyeztem kis, különálló csoportokba, de itt nem választotta el őket egymástól sem képszél, sem fal. És bár a médium változott, ugyanaz maradt a szándék: jeleket meg- jeleníteni egy valóságos, hétköznapi tárgyon keresztül, egy elem addig-addig való sokszorozásával, míg maga az egyes darab (súlyzó) fel nem oldódik a kirajzolt jelben, mint cukor a vízben. (1–2. kép) Mivel gyakorta előfordul velem, hogy olyan kompozíciókat festek, amelyekben egy elem több- ször is szerepel, természetszerűen érdekelnek a hasonló szerkezetű alkotások. Szívesen látom a létrehozott alakzat és az azt felépítő elemek közötti feszültséget, két különböző nyelv szokatlan összekapcsolódását, amikor egymástól eltérő, önmagukban akadálytalanul működő rendszerek megbillennek, enyhe gellert kapnak, az állítás kérdésbe fordul, az egyszerű árnyalttá válik, a biztos tétel esetleges, egyszeri lehetőséggé. Szabálytalansággá a szabályosság. Ezzel a fajta többrétegű „beszéddel” kezdtem foglalkozni más művészek alkotásaiban is. Hogy hogyan bontakozhat ki, nyilvánulhat meg a rend az esetlegességben, a törvényszerű a konkrétban, a pillanatnyiban. A rendet végül is az külön- bözteti meg a rendetlenségtől, hogy felismerjük a szabályt

Katalin Káldi: THE NUMEROUS ANDTHE INNUMEROUS – Repetition; the multiple application of homogeneous elements in a single artwork

Publisher: The Hungarian University of Fine Arts and Tempevölgy

Editor: Zoltán Szegedy-Maszák, Balázs Kicsiny

ISBN 978-963-9990-80-7

In early 2012, I cast 84 plaster elements from a silicone mold made from a 2-kilogram iron barbell. Following the composition of my earlier painted works, I placed the elements in small distinct groups on the floor, but here they were not separated from each other by the picture edge or the wall. Although the medium changed, the intent remained the same: to generate signs or patterns using a real, everyday object multiplied as many times as necessary for the individual element (the barbell) to dissolve into the generated sign or pattern, just as sugar dissolves in water. Since I often paint compositions in which the same element appears multiple times, I am naturally drawn to artworks with similar structures of repetition. I am fascinated by the tension that arises between a completed pattern and its constituent elements, by the strange connection between two different languages, when different systems, each operating autonomously and smoothly, gain some slight momentum, when a statement becomes a question, when something simple becomes more nuanced, when a safe proposition becomes a random, one-off opportunity. When the regular becomes irregular. I have also begun to take an interest in examples of this multifaceted “discourse” in the works of other artists, in the ways in which order can unfold and manifest itself in randomness, and in how regularity can be found in the specific, in the momentary. After all, order is differentiated from disorder when we recognize that there is a rule.

Rabindranath Tagore - Ashwani Kumar: BETŰRENDEK ARCHITEKTÚRÁJA

Sorozatszerkesztő: Lanczkor Gábor

ISBN 978-963-9990-71-5

2.000 Ft

A Betűrendek architektúrája című kötet két indiai költő, a kortárs Ashwani Kumar és az egy évszázaddal korábban élt, Nobel-díjas Rabindranath Tagore verseiből mutat be egy párbeszédszerűen elrendezett válogatást Lanczkor Gábor tolmácsolásában. A fordítások angolból készültek – Kumar a huszonegyedik századi angol nyelvű indiai költészet egyik jeles alakja, Tagore pedig maga fordította angolra Áldozati énekeit. A versek világa, Kumar nagyszabásúan áradó látomásai és Tagore intim finomhangolása a hazai versszerető olvasónak egyszerre lehet ismerős és a messzeségbe hívó – a költészet mitikus, Gangesz- parti őshazájába, vagy azon is túlra. 

Palkó Gábor: A MÁSODLAGOS MEGFIGYELÉS GYAKORLATAI – Analóg és digitális szövegpraxisok olvasatai rendszerelméleti és médiaarcheológiai összefüggésben

Szerkesztő: Tóbiás Krisztián

ISBN 978-963-9990-74-6 

Ára 3.000 Ft.

Jelen kötet érvelését, amint arra az alcím is utal, két erőteljes elméleti diskurzus határozza meg – tematikai és szemléleti szinten egyaránt. Az egyik az itt mindenekelőtt Niklas Luhmann írásain keresztül megközelített rendszerelmélet, annak főként a művészet és a médiumok elméletét és evolúcióját érintő vonatkozásai. A másik teoretikus diskurzus, amely a kötet érvelését formálja, illetve aminek az a reflexiójára vállalkozik, a médiumok elméletét és gyakorlatát elemző, elsősorban Wolfgang Ernst nevéhez kötődő médiaarcheológia.

TEMPEVÖLGY

8230 Balatonfüred, Szent István tér 1.

szerkesztoseg@tempevolgy.hu

A folyóirat megvásárolható az InMedio és Relay elárusítóhelyein, valamint megrendelhető a szerkesztőség címén.

Kiadványaink megvásárolhatók a Bookline.hu, a Líra.hu oldalon, a Libri és a Líra könyvesboltokban, az Írók Boltjában, a Vaszary Galéria könyvesboltjában és más könyvárusító helyeken.

IMPRESSZUM

Főszerkesztő: Tóbiás Krisztián

Alapító szerkesztők: Cserép László, Praznovszky Mihály

Szerkesztők: Burza Patrícia Kármen, Konkoly Dániel, Lanczkor Gábor, Mészáros Márton, Rácz Péter

Főmunkatársak: Kocsis Zoltán, Szőcs Géza, Tomaso Kemény

Kiadó: Balatonfüred Városért Közalapítvány

8230 Balatonfüred, Szent István tér 1.

Felelős kiadó: Molnár Judit

BALATONFÜRED VÁROSÉRT KÖZALAPÍTVÁNY

8230 Balatonfüred, Szent István tér 1.

Elnök: Molnár Judit

Adószám: 18922651-2-19

Bankszámlaszám: 73200010-11285438