Káldi Katalin: A SZÁMOS ÉS A SZÁMTALAN – Az ismétlés, egynemű elemek többszöri alkalmazása egy műalkotáson belül

A Magyar Képzőművészeti Egyetem és a Tempevölgy közös kiadása

Szerkesztők: Szegedy-Maszák Zoltán, Kicsiny Balázs

ISBN 978-963-9990-79-1

Ára: 2.000 Ft.

2012. elején 84 darab gipszelemet öntöttem ki egy két kilogrammos, vas kézisúlyzóról készült szilikonnegatívba. Az elemeket korábbi festményeim kompozíciói alapján a földre helyeztem kis, különálló csoportokba, de itt nem választotta el őket egymástól sem képszél, sem fal. És bár a médium változott, ugyanaz maradt a szándék: jeleket meg- jeleníteni egy valóságos, hétköznapi tárgyon keresztül, egy elem addig-addig való sokszorozásával, míg maga az egyes darab (súlyzó) fel nem oldódik a kirajzolt jelben, mint cukor a vízben. (1–2. kép) Mivel gyakorta előfordul velem, hogy olyan kompozíciókat festek, amelyekben egy elem több- ször is szerepel, természetszerűen érdekelnek a hasonló szerkezetű alkotások. Szívesen látom a létrehozott alakzat és az azt felépítő elemek közötti feszültséget, két különböző nyelv szokatlan összekapcsolódását, amikor egymástól eltérő, önmagukban akadálytalanul működő rendszerek megbillennek, enyhe gellert kapnak, az állítás kérdésbe fordul, az egyszerű árnyalttá válik, a biztos tétel esetleges, egyszeri lehetőséggé. Szabálytalansággá a szabályosság. Ezzel a fajta többrétegű „beszéddel” kezdtem foglalkozni más művészek alkotásaiban is. Hogy hogyan bontakozhat ki, nyilvánulhat meg a rend az esetlegességben, a törvényszerű a konkrétban, a pillanatnyiban. A rendet végül is az külön- bözteti meg a rendetlenségtől, hogy felismerjük a szabályt

Katalin Káldi: THE NUMEROUS ANDTHE INNUMEROUS – Repetition; the multiple application of homogeneous elements in a single artwork

Publisher: The Hungarian University of Fine Arts and Tempevölgy

Editor: Zoltán Szegedy-Maszák, Balázs Kicsiny

ISBN 978-963-9990-80-7

In early 2012, I cast 84 plaster elements from a silicone mold made from a 2-kilogram iron barbell. Following the composition of my earlier painted works, I placed the elements in small distinct groups on the floor, but here they were not separated from each other by the picture edge or the wall. Although the medium changed, the intent remained the same: to generate signs or patterns using a real, everyday object multiplied as many times as necessary for the individual element (the barbell) to dissolve into the generated sign or pattern, just as sugar dissolves in water. Since I often paint compositions in which the same element appears multiple times, I am naturally drawn to artworks with similar structures of repetition. I am fascinated by the tension that arises between a completed pattern and its constituent elements, by the strange connection between two different languages, when different systems, each operating autonomously and smoothly, gain some slight momentum, when a statement becomes a question, when something simple becomes more nuanced, when a safe proposition becomes a random, one-off opportunity. When the regular becomes irregular. I have also begun to take an interest in examples of this multifaceted “discourse” in the works of other artists, in the ways in which order can unfold and manifest itself in randomness, and in how regularity can be found in the specific, in the momentary. After all, order is differentiated from disorder when we recognize that there is a rule.

Rabindranath Tagore - Ashwani Kumar: BETŰRENDEK ARCHITEKTÚRÁJA

Sorozatszerkesztő: Lanczkor Gábor

ISBN 978-963-9990-71-5

2.000 Ft

A Betűrendek architektúrája című kötet két indiai költő, a kortárs Ashwani Kumar és az egy évszázaddal korábban élt, Nobel-díjas Rabindranath Tagore verseiből mutat be egy párbeszédszerűen elrendezett válogatást Lanczkor Gábor tolmácsolásában. A fordítások angolból készültek – Kumar a huszonegyedik századi angol nyelvű indiai költészet egyik jeles alakja, Tagore pedig maga fordította angolra Áldozati énekeit. A versek világa, Kumar nagyszabásúan áradó látomásai és Tagore intim finomhangolása a hazai versszerető olvasónak egyszerre lehet ismerős és a messzeségbe hívó – a költészet mitikus, Gangesz- parti őshazájába, vagy azon is túlra. 

Palkó Gábor: A MÁSODLAGOS MEGFIGYELÉS GYAKORLATAI – Analóg és digitális szövegpraxisok olvasatai rendszerelméleti és médiaarcheológiai összefüggésben

Szerkesztő: Tóbiás Krisztián

ISBN 978-963-9990-74-6 

Ára 3.000 Ft.

Jelen kötet érvelését, amint arra az alcím is utal, két erőteljes elméleti diskurzus határozza meg – tematikai és szemléleti szinten egyaránt. Az egyik az itt mindenekelőtt Niklas Luhmann írásain keresztül megközelített rendszerelmélet, annak főként a művészet és a médiumok elméletét és evolúcióját érintő vonatkozásai. A másik teoretikus diskurzus, amely a kötet érvelését formálja, illetve aminek az a reflexiójára vállalkozik, a médiumok elméletét és gyakorlatát elemző, elsősorban Wolfgang Ernst nevéhez kötődő médiaarcheológia.

Mészáros Márton: HÁLÓZATOK, MÉDIUMOK, KULTÚRTECHNIKÁK

Szerkesztő: Tóbiás Krisztián

ISBN 978-963-9990-73-9

Ára: 3.000 Ft.

Hogyan változnak, mennyire diskurzusképesek, és legfőképpen miként befolyásolják saját észlelésünket azok a folyton változó előfeltevésrendszerek, amelyekkel az adott (szövegi) jelenségeket megragadni igyekszünk? Meddig vagyunk képesek, és meddig célszerű reflek- tálnunk saját észlelési műveleteinkre? Létezhet-e valamifajta közvetítés az irodalomról folyó „tudományos diskurzus” és például a közoktatás irodalomfelfogása között? Irodalmi és tudományos közéletünk jelenlegi keretei közt miképp vagyunk képesek fókuszált, egy irányba tartó, koherens kutatásokat folytatni? És legfőképpen: érzékeljük-e még saját tudományunk, az irodalomtudomány határait?

Lackfi János: MI AZ ÖRÖM? – Versek Lesznai Anna nyomán

Szerkesztő: Tóbiás Krisztián

ISBN 978-963-9990-68-5

Ára: ELFOGYOTT

 

A Vaszary Villa Balatonfüred kulturális életének egyik központja. Egész éven át irodalmi és zenei programok, kiállítások és könyvbemutatók váltják egymást az egykori hercegprímási nyaralóban.

A 2010 óta itt működő Vaszary Galéria megalapítása óta számos nemzetközi jelentőségű kiállításnak adott és ad teret. A Rippl Rónai József, Auguste Rodin, Joan Miró, Csók István vagy Vaszary János munkáiból készült kiállítások a közönség és a szakma elismerését is elnyerték a városnak és az intézménynek egyaránt.

Az elmúlt kilenc év során a galéria a különböző művészeti ágak találkozási pontjává is vált. Ezek a találkozások számos esetben továbbtáplálják az itt munkálkodó kreatív energiákat. 

Így történt ez Lackfi János verses tárlatvezetésén is a „Ki látott engem?” – Lesznai Anna és Zoób Kati találkozása című kiállításon. Lesznai Anna és Lackfi János találkozásából született a most megjelent versciklus. Egy párbeszéd két költő között, akiket bár ötven év választ el egymástól, megtalálták azt a közös hangot, amely továbbfűzte a fél évszázada elkezdett történetet. 

Hogy mindez éppen Balatonfüreden történt, visszatekintve a város kulturális életének elmúlt két évszázadába, talán nem véletlen, de mindenképpen egy izgalmas folyamatnak lehettünk szemtanúi, amelynek eredménye ez a verseskötet.

Varga Tünde: HATÁRÁTLÉPŐK – A kortárs képzőművészet kulturális és társadalmi kontextusai

Szerkesztő: Tóbiás Krisztián

ISBN 978-963-9990-72-2

Ára: 3.000 Ft.

A kortárs művészeti beszédmód egyik sarkalatos kérdése azoknak az értelmezői kereteknek a tágíthatósága, amelyek a művészetet meghatározzák. A szakirodalom a kü­lönböző elméleti diszciplínák tudományágának, illetve kutatási eredményeinek integrálásával tesz erre kísérletet. A jelenség nemcsak a képzőművészet, hanem az irodalom­ és kultúratudomány területén is jól látható: az értelmezői háló a társadalomtudományok széles köréből merít, bevonja a szociológia, a politológia, a filozófia, a médiaelméletek és a gazdasági kritika területeit. Ennek megfelelően a vizsgálatok érintik a művészet kultúrában vagy társadalomban betöltött szerepét, illetve ennek a szerepnek a történeti változását, valamint reflektálnak arra, hogy milyen társadalmi, politikai vagy materiális tényezők formálják a kultúra, és azon belül a művészetek létrejöttének és értelmezésének lehetőségeit.

Fried István: „...ÖRÖMEM POKLOKKAL HATÁROS” – Vörösmarty Mihály költői indulásának néhány kérdése

Szerkesztő: Tóbiás Krisztián

ISBN 978-963-9990-69-2

Ára: 3.000 Ft.

Ez a könyv Vörösmarty Mihály pályájának leginkább első szakaszát igyekszik az eddigieknél jobban megvilágítani. Olyan, a kutatás által jórészt elhanyagoltnak minősíthető területekre vezeti el olvasóit, amelyek új kérdéseket tesznek föl a rejtélyesnek, kevésbé bemutatottnak, a mind a mai napig problematikusnak minősíthető pályaemlékezetről: életrajz és műelemzés együttes történéseinek nyomába ered. Bár korábban, folyóiratokban és gyűjteményes kötetekben már közreadott értekezések sorakoznak a könyvben, ezek közül a szélesebb, műveltebb nagyközönség előtt kevés vált ismertté, így, egymás után sorolva a magyar romantikának egyik legjelentékenyebb változatáról hoznak hírt, szembesítve a Vörösmarty-költészet kelet-közép-európai kontextusával. Vörösmarty európai jelentőségűvé emelte a magyar romantika irodalmát, műveinek olvasása, tanulmányozása rádöbb- enthet tehetsége, íráskészsége sokrétűségére, alkotásaiból a magyar nyelv pompázatos lehetőségei ragyognak ki.

TEMPEVÖLGY

8230 Balatonfüred, Szent István tér 1.

szerkesztoseg@tempevolgy.hu

A folyóirat megvásárolható az InMedio és Relay elárusítóhelyein, valamint megrendelhető a szerkesztőség címén.

Kiadványaink megvásárolhatók a Bookline.hu, a Líra.hu oldalon, a Libri és a Líra könyvesboltokban, az Írók Boltjában, a Vaszary Galéria könyvesboltjában és más könyvárusító helyeken.

IMPRESSZUM

Főszerkesztő: Tóbiás Krisztián

Alapító szerkesztők: Cserép László, Praznovszky Mihály

Szerkesztők: Burza Patrícia Kármen, Konkoly Dániel, Lanczkor Gábor, Mészáros Márton, Rácz Péter

Főmunkatársak: Kocsis Zoltán, Szőcs Géza, Tomaso Kemény

Kiadó: Balatonfüred Városért Közalapítvány

8230 Balatonfüred, Szent István tér 1.

Felelős kiadó: Molnár Judit

BALATONFÜRED VÁROSÉRT KÖZALAPÍTVÁNY

8230 Balatonfüred, Szent István tér 1.

Elnök: Molnár Judit

Adószám: 18922651-2-19

Bankszámlaszám: 73200010-11285438