Zalai Szilveszter: A MADARAK KIREPÜLNEK, A LÓ MEGHAL

Történt egyszer, hogy egyetemista koromban kísérleti filmet kellett készítenem. Valljuk be, ez nem túl nehéz feladat, hisz amennyiben a film pocséknak bizonyul, úgy tudományos megalapozottsággal kijelenthető, hogy ez a kísérlet is olyan, mint a legtöbb: sikertelen. 
No de, mégis mire vállalkoznak általában a kísérleti filmek? Hisz amennyiben valódi kísérletről beszélünk, úgy hipotézist is illő volna állítani, csakhogy erről a szovjet montázsiskola óta nemigen szól a fáma – annak pedig már csaknem egy évszázada. 
A választ alighanem olyan, még ma is létező filmfesztiválokon találjuk meg, ahol bizony vállalkoznak efféle művek vetítésre, ha gettósítva is, alaposan felcímkézett blokkokban, a civil áldozatokat kerülendő. A figyelmeztetések ellenére előfordul, hogy a nézőtér soraiban többen is helyet foglalnak, ezt kihasználva pedig kezdetét veheti valamennyi experimentális opusz eredendő kísérlete, tudniillik, hogy vajon ülve marad-e a néző. A várakozásokkal szemben nem mindenki hagyja el a termet, akadnak ugyanis, akik alszanak. Hogy ez utóbbi a film számlájára írható-e, vagy egyéb, alkalmasint biológiai természetű okok folyományai, nehéz volna megállapítani, s a változók száma innentől a végtelen felé konvergál. Nehéz kenyér a kísérletezés… 
Jómagam azonban mégis vállalkoztam rá, a fenti tanulságokból okulva, csekély ambícióval, ám annál nagyobb kedvvel. Kutakodásom tárgya egy kellően kiterjedt asszociációs tartománnyal bíró versrészlet képi rímpárjainak felderítése volt. 
A gyakorlatban ez annyit tesz, hogy importáltam a vágóprogramba Kassák Lajos A ló meghal, a madarak kirepülnek című klasszikusának Latinovits Zoltán által fölmondott részletét, majd a hanganyaghoz a YouTube-on talált hatásvadász képsorokat, vizuális kliséket társítottam, a lehető legesetlegesebb módon. Kassák művét ugyan korábbról már ismertem, a szavalt részletet nem hallgattam meg, csupán a programból kiolvasható időbelisége állt előttem némán. Fantáziám ugródeszkája tehát nem a vers tartalma, és nem is az interpretáció paraméterei voltak, hanem a tudat, hogy a terítéken lévő költemény a magyar szépirodalmi kánon egyik legenigmatikusabb darabja. A villany leoltva, szabad az asszociáció. 
Miután összegyűlt egy jó csokornyi, random módon válogatott képsor, úgy gondoltam, ha logikai kapcsolat nem is áll közöttük, asszociatív talán mégis, így jobbnak láttam összekutyulni a levadászott videók sorrendjét, és ekképp társítani azokat a hanganyaghoz. Némi fazonigazítás vakrepülésben, hogy az audio és a video játékideje passzoljon, s íme, kész is a nagy mű: 

Legyen Ön is kísérleti alany, és szavazzon!
Mit gondol, sikerült-e a kísérlet, avagy talált-e értelmet a látottakban?


[powr-poll id="930d079e_1719080004"]

TEMPEVÖLGY

8230 Balatonfüred, Szent István tér 1.

szerkesztoseg@tempevolgy.hu

A folyóirat megvásárolható az InMedio és Relay elárusítóhelyein, valamint megrendelhető a szerkesztőség címén.

Kiadványaink megvásárolhatók a Bookline.hu, a Líra.hu oldalon, a Libri és a Líra könyvesboltokban, az Írók Boltjában, a Vaszary Galéria könyvesboltjában és más könyvárusító helyeken.

IMPRESSZUM

Főszerkesztő: Tóbiás Krisztián

Alapító szerkesztők: Cserép László, Praznovszky Mihály

Szerkesztők: Burza Patrícia Kármen, Konkoly Dániel, Lanczkor Gábor, Mészáros Márton, Rácz Péter

Főmunkatársak: Kocsis Zoltán, Szőcs Géza, Tomaso Kemény

Kiadó: Balatonfüred Városért Közalapítvány

8230 Balatonfüred, Szent István tér 1.

Felelős kiadó: Molnár Judit

BALATONFÜRED VÁROSÉRT KÖZALAPÍTVÁNY

8230 Balatonfüred, Szent István tér 1.

Elnök: Molnár Judit

Adószám: 18922651-2-19

Bankszámlaszám: 73200010-11285438